Rabu, 14 Disember 2022

Setiap langkah yang berjaya pastinya mempunyai langkah-langkah yang diambil,sama ada secara sedr ataupun secara tidak sedar. Selalunya,langkah yang dirancang serta tersusun lebih menampakkan hasil yang baik(walaupun bukan semua). Begitu juga dalam aspe pegajaran dan pembelajaran. Mereka tidak lari dari keperluan untuk mengadakan ranangan pembelajaran. 

Rancangan pembelajaran merupakan perngkan langkah demi langkah untuk memastikan proses pembelajaran berlaku dengan baik. Tanpa langkah pembelajaran,pembelajaran akan jadi sedikit bermasalah, terutanya ketika menghadapi situasi luar jangka. Dalam kata mudah,sekiranya kita yang menajar tidak mampu hadir, rancangan pembelajaran boleh digunakan sebagai panduan oleh yang menggantikan kelas untuk melaksanakan proses pembelajaran seperti biasa.

Rancangan ini boleh disediaka semudahnya,namun perancangan yang lebih lengkap akan menghasilkan hasil yang lebih baik. 

Baru baru ini saya dimintta untuk mendapatkan satu rancangan pembelajran dari sebuah sekolah semasa saya mengikuti program penglaman sekolah, dan saya dimint untuk berkongsi rancangan tersebut. Berikut adalah rancangan yng akan say kongsikan bersama anda semua, subjek Sains Komputer Tingkatan Empat.

MINGGU

33

HARI

JUMAAT

TARIKH

18/11/2022

MP

SK

KELAS

4T

MASA

11:15 - 12:15

STANDARD KANDUNGAN

3.0 Interaksi Manusia Dan Komputer

STANDARD PEMBELAJARAN

3.1 Reka Bentuk Interaksi

3.1.1 Mengkaji keperluan interaksi antara manusia dan computer

3.1.2 Menilai produk interaktif berdasarkan tujuan dan prinsip asas reka bentuk interaktif

STANDARD PRESTASI

Di akhir pembelajaran murid akan dapat :

- Menghuraikan 6 keperluan interaksi antara manusia dan computer dengan jelas dan tepat.

- Membuat penilaian ke atas produk interaktif dengan tepat berdasarkan tujuan dan prinsip asas reka bentuk interaktif.

AKTIVITI PEMBELAJARAN

 

 

Induksi

- Murid dipanggil secara rawak dan diminta memberikan contoh penggunaan computer yang mereka nampak disekeliling mereka untuk memudahkan kehidupan seharian manusia.

- Murid dipanggil secara rawak dan diminta menghuraikan maksud “ïnteraksi”.

- Murid dipanggil secara rawak dan diminta memberikan satu kepentingan interaksi manusia dengan computer.

 

Aktiviti

1. Murid diterangkan berkenaan 5 prinsip reka bentuk.

2. Murid diterangkan berkenaan 6 keperluan interaksi manusia dengan komputer.

3. Murid diterangkan berkenaan cara membuat penilaian terhadap produk interaktif berdasarkan tujuan dan prinsip asas reka bentuk.

4. Murid ditunjukkan contoh borang soal selidik yang digunakan untuk membuat penilaian.

5. Murid diminta memberikan dua contoh skala yang digunakan dalam borang penilaian.

 

Pengukuhan

- Murid diminta membuat Latihan Formatif 3.1 di dalam buku teks mukasurat 324 dan 325.

 

Refleksi

- Murid dipanggil secara rawak untuk merumuskan hasil pembelajaran.

STRATEGI P&P

Inkuiri, Penyelesaian Masalah

BAND

3, 4

EMK

Nilai Murni

BBM

Buku Teks

REFLEKSI

 

__ / __ murid mencapai objektif pembelajaran.

__ murid perlukan bimbingan untuk mencapai objektif pembelajaran.

 

 

0 Comments:

Post a Comment



By :
Free Blog Templates