Rabu, 26 Oktober 2022

Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera


Pembangunan pendidikan yang lebih baik memerlukan matlamat. Sekiranya tiada matlamat, maka pembelajaran akan berlaku tanpa tujuan,atau lebih teruk lagi, pembelajaran lanagsung tidak berlaku.

Untuk memudahkan pembinaan konsep pembangunan matlamat pembelajaran, kaedah bloom taxonomy digunakan. Berikut adalah carta bloom taxonomy.


Untuk membina matlamat pembelajaran,berikut antara kata kunci yang boleh digunakan. Nombor yang dilabel merupakan tahap yang patut dikuasai,lebih besar nombor tersebut lebih baik tahap penguasaannya.



Berikut adalah contoh matlamat pembelajaran yang boleh dikarang berdasarkan kata kunci yang diberikan:

TAJUK: Introduction to Wired and Wireless Network Device


Lessons Objective:

Tahap 1 (Remember): “Student can remember the definition of wired and wireless network and device”

Tahap 2 (Understand):  "Student can compare the similarities and differences of wired and wireless network and device"

Tahap 3 (Apply): “Student can apply wired and wireless network in their home network”

Tahap 4 (Analyze): "Student can categorize network devices correctly into their respective categories and their useful attributes"

Tahap 5 (Evaluate): “Student can judge which are the best in applying network inside the community or situation either wired or wireless network”

Tahap 6 (Create): "Student can create basic wired or wireless network model prototype"

Semoga perkongsian yang diberikan ini dapat memberi panduan kepada semua untuk mengaplikasikannya dalam perancangan pendidikan lebih baik, InsyaAllah


0 Comments:

Post a Comment



By :
Free Blog Templates